Andělské vejce

Obraz dokáže říct víc než tisíc slov a opravdu nádherným důkazem toho je snímek Mamoru Ošiiho Andělské vejce. Půvabně animovaný příběh vyprávěný s minimem dialogů sleduje strastiplnou pouť Dívky a Chlapce. Ona s sebou nese vejce, které zuřivě chrání, protože věří, že se z něj vylíhne anděl. On chce vejce rozbít, aby zjistil, co se v něm skutečně nachází. Postapokalyptická alegorie byla v době uvedení kasovním propadákem. Dnes se těší statusu kultovní klasiky a v rámci 40. výročí premiéry byla v remasterované verzi uvedena na letošním festivalu v Cannes. Vy si tento nezapomenutelný divácký zážitek můžete užít na festivalu Future Gate v Praze, Brně, Šumperku a Hradci Králové.

E.T. – Mimozemšťan

Steven Spielberg natočil na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let hned dva filmy popisující návštěvu bytostí z jiných dimenzí. Blízká setkání třetího druhu jsou tajemnější, E.T. – Mimozemšťan je oproti tomu v podstatě čistý rodinný film: lehce kýčovitý, velmi dojemný, ale ve svém žánru možná vůbec nejlepší. Spielberg trefil obsazení dětských rolí, v nichž září Henry Thomas i tehdy sedmiletá Drew Barrymore, trefil hudbu, ze všeho nejvíc ale trefil podobu samotného mimozemšťana. E.T. je pochopitelně roztomilý, zároveň ale také melancholický, a přestože se s hlavním hrdinou spřátelí prakticky okamžitě, stejně ze všeho nejvíc touží dostat se domů. A nikdo mu to nemůže mít za zlé. Film v rámci Future Gate 2025 uvidí návštěvníci festivalu v Brně, Hodoníně, Hradci Králové, Plzni, Olomouci a Šumperku.

Moucha

Znepokojila vás Substance? No dobře. A už jste viděli Cronenbergovu Mouchu? Body horror ve vědecko-fantastickém setupu není jen zneklidňující ukázkou maskérského umění – v tomto případě mimochodem oceněného Oscarem – ale také jedním z mnoha důkazů, že bez Jeffa Goldbluma by náš svět byl o mnoho nudnějším místem. Postupná proměna ambiciózního vědce v mušího mutanta není jen podívanou, která vás přiková do kinosedačky. Slouží jako metafora stárnutí, umírání a postupného rozkladu lidského těla a vlastně je i romantickým příběhem o tom, jak zásadní zkouškou lásky může být (tady možná až příliš) extrémní proměna jednoho z partnerů. Snímek během festivalu Future Gate 2025 promítneme v Praze a Brně.

RoboCop

Chvíli to vypadalo, že legendární RoboCop zůstane navždy zavřený v páskách starých videokazet, dění posledních let jej ale velmi aktualizovalo. Nenasytná Amerika, nadnárodní korporace toužící spolknout celá města, kyborgové bojující proti zločinu přímo v ulicích, továrny na smrtící syntetické drogy. Tahle budoucnost už najednou není tak vzdálená, jako byla v osmdesátých letech. Kultovní film Paula Verhoevena samozřejmě pořád zůstává především dystopickým béčkem, pod nánosem stále velmi zábavných akčních scén a nezapomenutelných hlášek se ale zřetelně rýsují i zásadní motivy: morálka, paměť a hledání vlastní identity.

Vetřelec

Vesmírná loď jako gotický hrad, nepřemožitelný vraždící predátor s kyselinou místo krve a extrémně charismatická hlavní hrdinka. Je vůbec potřeba představovat absolutní sci-fi klasiku? Kultovní počin na konci 70. let přinesl něco nevídaného, a to nejen prostřednictvím v nejlepším smyslu slova monstrózním designu otce biomechanického surrealismu H. R. Gigera. Sigourney Weaver v Ellen Ripley představila nový druh emancipované hrdinky a Scott pomocí míchání několika žánrů přišel na způsob, jak i v nekonečném vesmíru zavřít diváctvo do klaustrofobní škatule. Vetřelec nastavil laťku vysoko a dodnes je v mnohém nepřekonaný. V rámci festivalu Future Gate 2025 si jej na velkém plátně můžete užít v Hradci Králové, Plzni a Olomouci.

Vetřelci

Všichni víme, co se říká o sequelech. Pokračování životního díla Ridleyho Scotta – Vetřelci Jamese Camerona – ale nemají s klasickým pokračováním nic společného, a už vůbec v rámci franšízy nejsou jen tak do počtu. Akční řežba plná dnes už zlidovělých hlášek, které zní skvěle dokonce i v původním českém dabingu, přivádí Ellen Ripley na kolonizovanou planetu, kde se musím postavit do čela skupiny speciálně vycvičených vojáků, aby se utkala ne s jedním, ale s celou smrtící armádou vetřelců. Cameron v roce 1986 předvedl, co umí nejlíp, zároveň dokázal dodat titulní hrdince nový rozměr a posunul ji blíž ke kultovnímu statusu. Na festivalu Future Gate 2025 film promítneme v Hradci Králové, Plzni a Olomouci.

Vetřelec³

Nový režisér, nová dekáda, nový styl – pořád stejně vysoká kvalita. Třetího Vetřelce natočil v roce 1992 David Fincher a poznali byste to, i kdybyste to nevěděli. Ripley, znovu v podání skvělé Sigourney Weaver, se po klaustrofobním prostředí Nostroma a zdevastované cizí planetě dostává do nápravného zařízení s maximální ostrahou pro ty nejhorší z nejhorších. To, že je jedinou ženou mezi násilníky a vrahy, je ale její nejmenší problém. Spolu s ní se do uzavřeného prostředí bez moderních techniky a zbraní dostal totiž i vetřelec. A jednoho Ripley navíc nosí i uvnitř sebe sama. Původní vrchol trilogie se vrací k temně hororovému odkazu jedničky, zároveň coby Fincherův režijní debut jasně nastavil jeho dnes už jasně rozpoznatelný tvůrčí rukopis. Během Future Gate 2025 jej promítneme v Hradci Králové a v Olomouci.