Hosté

Terry Gilliam

Terry Gilliam se narodil v Minneapolis (USA) a vystudoval politologii na Occidental College v Los Angeles. Na začátku své kariéry pracoval jako ilustrátor pro různé časopisy, občas také v animačním studiu a jako asistent redakce magazínu Help! V roce 1967 se přestěhoval do Londýna, kde o dva roky později spolu s Terry Jonesem, Michaelem Palinem, Ericem Idlem, Johnem Cleesem a Grahamem Chapmanem založil slavnou komediální skupinu Monty Python, jejímž byl jediným americkým členem. Také se objevil a účinkoval v televizním seriálu Monty Python’s Flying Circus (1969-1974). Spolurežíroval první film skupiny Svatý grál (1975) a vytvořil krátký film The Crimson Permanent Assurance, který byl uveden jako předfilm k závěrečnému snímku Monty Pythonův smysl života (1983), za nějž získal Zvláštní cenu poroty na filmovém festivalu v Cannes. Poté následovala řada dalších filmů, Brazil (1985, surrealistická satira, která získala nominaci na Oscara za nejlepší původní scénář), Dobrodružství Barona Prášila (1988), Král rybář (1991, nominace na Zlatý glóbus za nejlepší režii a vítěz Stříbrného lva na festivalu v Benátkách), 12 opic (1995), Strach a hnus v Las Vegas (1998, premiéra na festivalu v Cannes), Bratři Grimmové (2005), Imaginárium Dr. Parnasse (2009), Zero Theorem (2013, zařazen do oficiálního výběru filmového festivalu v Benátkách) a zatím jeho poslední filmový opus Muž, který zabil Dona Quijota (2018). V současnosti Gilliam pracuje na novém filmu s názvem The Carnival at the End of Days, který má mít premiéru v příštím roce. Kromě filmu je Gilliam úspěšný divadelní a operní režisér.

Mackenzie Leigh

Mackenzie je držitelkou stipendia PBS INPUT Producer Fellowship od Corporation for Public Broadcasting, účastnicí Hot Docs Accelerator Program, JETS na Berlinale, Telefilm’s Producers Without Borders na EFM a Frontières International Co-Production Market organizovaného Marché du Film. Mackenzie produkoval celovečerní film Son of the Sunshine (nominace CSA, Slamdance), který byl prvním celovečerním filmem režiséra Ryana Warda a prvním celovečerním filmem s objektivem Chayse Irvina, ASC CSC (Blonde, BlacKkKlansman). Mackenzie také produkovala snímky In the Beginning was Water and Sky (PBS), AMERIKA (nejlepší film INPUT TV) a nedávno produkovala Our Secret, Memories of Youth (CBC), To All That We Are (Inside Out TIFF Lightbox) a Time Traveling Through Time (PÖFF Shorts, SIFF, Flickers‘ Best Experimental Film). Mackenzie v současnosti připravuje svůj režijní celovečerní debut Northen Lights, který podporuje Manitoba Film & Music. Mackenzie je absolventkou programu kreativní produkce Women in Film Los Angeles, vedeného Michelle Raimo (Terapie láskou) a Laurou Caulfield (Vlk z Wall Street).

Ryan Ward

Ryan pochází z Winnipegu v Manitobě – hlavního města chudoby a násilné kriminality v Kanadě, kde se nachází největrnější roh ulice v zemi a kde jediná věc chladnější než počasí je přijetí myšlenky, že zde skutečně existuje filmový průmysl. Ale jak Ryan dokládá, někdy ty nejzajímavější příběhy pocházejí z těch nejnepravděpodobnějších míst. Vyrůstání v mrazivé kulturní pustině, kde natáčí převážnou část svých filmů, vtisklo jeho tvorbě drsný realismus a poetické hledání jakéhokoli smyslu inspirované pastelovými západy prérijního slunce, městským úpadkem jeho rodného města a outsiderskými filmaři, jako jsou Joel Potrykus, Vincent Gallo, Gasper Noé a jeho bývalý univerzitní profesor Guy Maddin. Ryanův celovečerní debut SON OF THE SUNSHINE (Slamdance) byl nominován Kanadskou filmovou a televizní akademií na Canadian Screen Award (CSA). Film byl promítán na více než 50 festivalech, získal 13 ocenění a byl distribuován společnostmi Netflix, Amazon, HBO, Hulu a MUBI. Ryan také napsal a režíroval filmy In the Beginning was Water and Sky (PBS) a Time Traveling Through Time (Tallinn Black Nights, Seattle International Film Festival, první cena Flickers za nejlepší experimentální film). Jeho nový celovečerní film The Aquanaut and the Shipwreck se natáčí letos na jaře v Los Angeles.

Miguel Llansó

Předtím, než se Miguel vydal na svá četná dobrodružství, studoval v Tallinnu filozofii a kinematografii. Je velkým fanouškem experimentálně punkové divnohudby a filmů. Mezinárodního uznání se mu dostalo, když začal natáčet v Etiopii. Jeho díla byla mimo jiné uvedena na festivalech Sundance, Rotterdam a Locarno a získala pozitivní recenze od Variety, Screen Anarchy, New York Times, Hollywood Reporter, atd. Miguel natáčel především v Etiopii, která je jeho druhým domovem. Filmy „Where is my dog?“ a „Chigger Ale“ měly premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu v Rotterdamu a Locarnu a byly promítány na BAFICI, v Tampere, Hamburku a na více než 50 mezinárodních filmových festivalech. Crumbs (2015), postapokalyptické afro-futuristické dobrodružství v Etiopii, byl Miguelův celovečerní debut, který měl premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu v Rotterdamu a byl promítán na festivalech Fantasia, Los Angeles Film Festival a více než 100 filmových festivalech po celém světě. Ježíš ti ukáže cestu k dálnici (2019), sci-fi politická satira natáčená mezi Etiopií, Estonskem, Lotyšskem a Španělskem, je Miguelův druhý celovečerní film, který byl promítán mimo jiné na Future Gate sci-fi filmovém festivalu 2020.

James Bristow

James Bristow je americký filmař, vedoucí výpravy animovaných filmů a nezávislý umělec. Je autorem hraných i animovaných filmů a podílel se na tvorbě hudebních videoklipů, videoher a výtvarného umění. James je všestranný tvůrce a dokáže se vrhnout do filmových projektů v jakémkoli odvětví, od stavění kulis až po storyboardování celých filmů. V současné době píše scénáře k několika filmům a televizním pořadům.

Darren Trumeter

Darren Trumeter je americký komik a scenárista. Je členem komediální skupiny The Whitest Kids U‘ Know a pět sezón hrál v jejím televizním seriálu na kanálu Independent Film Channel. Umí výborně udržet hlavu v klidu, když mu někdo stříhá vlasy.

Denver Jackson

Denver Jackson pochází z jihoafrického Port Elizabeth a k animaci a tvorbě vizuálních efektů se dostal jako samouk. S tvorbou filmů začal už na střední škole, než s rodiči emigroval do Kanady. Jako tvůrce se výrazně opírá o fantaskní prvky a zároveň o reálné postavy a situace. Pracuje na hraných i animovaných filmech, mísí konvence obou médií, aby vytvořil svůj vlastní jedinečný styl a je známý tím, že píše, režíruje, natáčí, stříhá a animuje téměř výhradně sám. Jeho snímek THE WISHING JAR (2016) se promítal po celém světě, mimo jiné na třech festivalech, kde probíhají kvalifikace na Oscary, a získal cenu za nejlepší animovaný film na Mezinárodním filmovém festivalu San Diego Comic Con a Heartland Film Festival, zatímco jeho první krátký animovaný film CLOUDRISE (2013), který získal prestižní ocenění Vimeo Staff Pick, je průřezem 400 hodin obsahu nahrávaného každou minutu na Vimeo. Napsal, režíroval a animoval tři celovečerní projekty od webseriálu (Esluna: The First Monolith) po dva celovečerní filmy (Esluna: The Crown of Babylon a Esluna: The Worlds Divide, který na festivalu uvádíme pod názvem Úžasná Esluna).

Yannis Veslemes

Yannis Veslemes se narodil v roce 1979 v Aténách a je filmovým režisérem a hudebním skladatelem. Natočil celovečerní filmy jako Květy byly její láskou (2024, premiéra v Tribece), The Field Guide to Evil (2018, antologický film/řecký segment, premiéra na SXSW, Norsko (2014, premiéra v Karlových Varech). Vydal hudební nahrávky v mezinárodních vydavatelstvích (Optimo Music, Invisible Inc, Macadam Mambo a.o) a složil řadu soundtracků k filmům (Wednesday 04:45, Suntan, Cosmic Candy a.o).

Leoš Hort aka HRTL

HRTL je přírodním živlem na modulární syntezátor, se kterým už více než deset let předvádí unikátní a elektrizující improvizované sety, v nichž se breakbeatové rytmy snoubí s techno kopáky a acidovou basou s hravými melodiemi. Pražský hudebník, který uhranul publikum ve městech od Rigy až po Ankaru, včetně klubových metropolí, jako jsou Berlín, Londýn, Amsterdam nebo Vídeň, přináší přes dekádu zkušeností ve svých strhujících živých vystoupeních ze samého středu tanečního parketu.